Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » Algemeen » Techniek




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: How to: Alfred's vacuum remontluchter
 Bericht Geplaatst: zo mei 31, 2009 11:55 pm 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 21, 2004 5:01 pm
Berichten: 2884
Woonplaats: Sprang-Capelle (N-Br)
dit is een How-to van alfred ik ben alleen maar degene die het online zet,
voor alle vragen, opmerkingen, en felicitaties kun je bij alfred terecht.

gertt




Sinds ik eigenaar geworden ben van de T'cat probeer ik zo veel mogelijk het onderhoud aan de motor zelf te doen.
Deels uit kostenbesparing maar vooral omdat ik het leuk vind en niet te vergeten;
wat je zelf doet doe je beter!
De remmetjes ontluchten deed ik meestal bij een kameraad van me omdat hij zo'n vacuüm rem ontluchter heeft en dat werkt fantastisch.
Nu wilde ik zelf wel zo'n ding hebben,maar die zijn voor mijn budget en mijn frequentie van gebruik veel te prijzig.

En na het avontuurlijke,
"sleuteltje 8 op de nippel.....nippeltje los draaien.... pompen met het remhendel.....nippeltje dichtdraaien...
nachtje de rem met een elastiekje op spanning houden om de laatste lucht belletjes eruit te persen rompslomp
en dan maar hopen dat alles goed gedaan is ,
ben ik rond gaan neuzen of er misschien een handige Harry een alternatieve manier van rem vloeistof verversen uitgedokterd heeft.
Zo ben ik de "fietspomp methode" en de "omhoog pomp methode" tegengekomen.Maar deze waren te exotisch en te omslachtig voor mij.
Na de vruchteloze zoektocht om een redelijk werkbaar ding tegen te komen heb ik besloten om dan maar zelf een vacuum pomp in elkaar te knutselen.
Het idee kwam eigenlijk omdat ik onlangs een water pijpje in elkaar aan het prutsen was en op hetzelfde principe berust ook de rem ontluchter.
Dus in plaats van waar je normaal je green leefie substance in doet moet je nu de nippel van de rem klauw voorstellen.
En waar je aan moet lurken ,moet je nu de stofzuiger slang op aansluiten.

Onderstaande foto's leggen stap voor stap uit hoe je zelf een vacuum remontluchter kunt maken voor een paar euro en die het remolie verversen tot een karweitje van 5 min.laat worden met een keiharde rem zonder luchtinsluitingen tot resultaat!

Veel plezier met het zelf maken en geef jezelf een schouderklopje
wanneer je vanaf nu je remmetjes professioneel kunt ontluchten en
met een vakkundig resultaat je eigen rem remolie kan verversen.


Afbeelding

Wat ik gebruikt heb is een stukje slang van 1.80m met een diameter van 10mm en een stukje slang van 1.20m met diameter 8mm.
Deze komen van mijn zuurstofapparaat. Maar in ieder bejaardentehuis hebben ze die dingen
en die slangetjes worden toch na een tijdje weggepleurt en kan je er voor niets makkelijk aankomen.
Gewoon vragen!Anders gewoon in de winkel.



Afbeelding

Zoals je ziet heb ik dat stukje gebruikt met die "verdikking"
(op foto 1 zie je die bij de groene aansluiting of als het verbindingsstukje van de twee slangen)Die wordt later over de rem nippel geschoven.
Wanneer je niet zo'n stukje hebt is dat geen ramp ;dan gebruik je gewoon de 10mm slang en ruim je het uiteinde wat uit.


Afbeelding

Veel friet met mayonaise eten;
we gebruiken het potje met metalen deksel

Afbeelding

Hier zie je alles wat we nodig hebben bij elkaar;
v.l.n.r./v.b.n.b.
stofzuiger,glazen potje
pan met kokend water
plastic slang ,dop van allesreiniger,centerpunt,schroevendraaier,deksel,plankje met schuurpapier
boortje 10 & 7 ,schaar,2 keer sleuteltje 12,sleuteltje 8,boormachine

Afbeelding

Om de uiteinden van de plastic slang wat te verbreden heb ik kokend water en een
taps toe lopende center punt gebruikt.Heb je geen center punt neem dan een pen(parker bv.).
Mocht die van kunststof zijn die dan NIET in kokend water doen,maar enkel de slang in het
water steken.

Afbeelding

Nu dopen we de warme slang waarvan de center punt een eind de slang is ingeduwd ,zodat
het uiteinde wat uitgerekt is , in een pannetje met koud water zodat de uitgerekte vorm blijft.
Dat doen we met 3 uiteinden van onze slangetjes.


Afbeelding

Nu hebben we de schroevendraaier nodig omdat het slangetje strak om de centerpunt zit.



Afbeelding

Op foto 4 waren deze delen al op het deksel geschroefd.Dus we hebben nog nodig;
4 ringetjes 10mm binnen diameter,2 rubber ringetjes 10mm binnen diam.,2 holle
pijpjes met schroefdraad met 2 moertjes(deze worden gebruikt om in een 220volt
lamp fitting te schroeven als draad doorvoer,te koop bij lampen winkel of bouwmarkt
voor nul komma niks) en 3 kleine slangen klemmetjes.


Afbeelding

Een slangetje wordt zo lang dat ie tot op de bodem van het potje kan komen en schuiven
1 verbrede uitgang van het slangetje erover.
(Rechts zie je een fiets ventiel die ik als terugslagklep gedacht had,maar achteraf na testen van het apparaat niet nodig bleek).
En we doen 1 moertje erop dan het plaatje en dan de rubber ring.


Afbeelding

Nu gaan we boren.We maken 2 gaatjes van 10mm in het deksel en zorgen dat er geen braampjes
aan het boorgat blijven hangen.Die schuren we netjes weg.


Afbeelding


En zo komt het hulsje met de dichting in het deksel.



Afbeelding

Voorzichtig wordt (zonder de boormachine te gebruiken) een mooi gaatje van 9mm
in de dop geboord.


Afbeelding

Als we het uiteinde van het slangetje even in het kokend water houden gaat het een stuk makkelijker om het 10mm slangetje door het 9mm gaatje te friemelen.


Afbeelding

E presto,
zo moet ie eruit zien wanneer alles gemonteerd is

Afbeelding

Afbeelding

en zo ziet het eruit zonder glas


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En deze zijn van de rem ontluchter in full action.
Je hoeft niet bang te zijn dat de stofzuiger je rem potje in een keer leeg zuigt,
daarvoor is de diameter van de slang niet groot genoeg.Het gaat wel vlotjes
maar het is prima te doseren ook al omdat je de rem-nippel waar je slangetje
op geschoven is met het sleuteltje wat losser of dichter gedraaid wordt.
Ook is het de bedoeling dat de stofzuiger gewoon tijdens de hele procedure aan blijft staan.
Zo kan er ook geen lucht in je rem-leidingen komen.Wel af en toe beetje bij beetje
de remolie boven in het potje bijvullen.

Have fun en vele happy kilometers,

Groetjes
Alfred

_________________
Every try eventually leads to Triumph..... Some just own'em, I RIDE 'EM!

Er was maar 1 Napster en er was maar 1 FTD


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 12:29 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 10, 2007 8:29 am
Berichten: 479
Woonplaats: Zuidzande
Nogmaals hartelijke dank aan Gerrt,
zonder zijn hulp was het niet
zo mooi op de site gekomen.

8)


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 10:05 am 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 30, 2004 8:35 am
Berichten: 7943
Woonplaats: Houten
nice, mooie how-to

misschien in een artikel vatten voor de site :?

_________________
Nu weer met een beetje titanium :P
TUONO de donder blijft })


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 10:07 am 
Offline
Dé Botte Boer (en Pien fanaat)
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 30, 2004 12:23 am
Berichten: 14635
Woonplaats: Noord Holland
Ik moet zeggen, errug goed bezig. :} Erg leuk, zo'n doe-het-zelf-pakket. :cool

Maar wat een knutselwerk. -O-
Voor die €30,- per jaar laat ik het wel doen, voor en achter. ;)

_________________
"If i agree with you, we'd both be wrong."
www.madracing.nl


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 10:11 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 10, 2007 8:29 am
Berichten: 479
Woonplaats: Zuidzande
Voor die 30€ doe ik liever benzine in de tank.

Hou ik nog geld over om iemand te trakteren op koffie.
Hoef ik er ook niet om te sch...en.

En zelluf gedaan!
Krijg ik een goed gevoel van.
8)

ps dat knutselwerk was in een kwartiertje gedaan,
enkel het dummy proof maken duurde zo lang


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 11:18 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 27, 2007 7:52 pm
Berichten: 1587
Woonplaats: Losser
Zeer netjes en goed over gedokterd :D

Nou je toch over koffie begint, misschien een live workshop bij alfred thuis :D

En je hoort het de koffie was voor niks :D
:D

Erg netjes.

_________________
Live to Ride!!!


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 11:27 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 09, 2008 11:12 pm
Berichten: 1954
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel
Netjes gedaan Alfred *O*


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 11:45 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 10, 2007 8:29 am
Berichten: 479
Woonplaats: Zuidzande
Ben er geweest.....
de koffie smaakt naar nix..
8)


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 11:57 am 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 09, 2008 8:10 pm
Berichten: 1323
Woonplaats: Breda
Netjes hoor. Handig en makkelijk. :mrgreen:

_________________
Life is a B*tch it F*cks you all the time

Yamaha TC 1998


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 12:04 pm 
Offline
Dé Botte Boer (en Pien fanaat)
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 30, 2004 12:23 am
Berichten: 14635
Woonplaats: Noord Holland
Enne, bij MADRacing gebruiken ze exact dezelfde methode. Alleen blazen ze ipv zuigen ze. :)

_________________
"If i agree with you, we'd both be wrong."
www.madracing.nl


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 12:19 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 10, 2007 8:29 am
Berichten: 479
Woonplaats: Zuidzande
Ik heb dit bedacht omdat ik ,na veel gegoegel,
tot de conclusie ben gekomen dat het nog steeds het beste is om de oude remolie eruit te zuigen d.m.v. vacuüm onderaan bij de nippel dan het omhoog duwen.En de vuile olie er boven uit het potje uit te zuigen.Dat vond ik niet enkel een risicovolle kliederpartij maar ook erg omslachtig.Waarom moeilijk doen,als...........?
Deze how-to is ter beschikking voor al die mensen die zelf graag hun onderhoud doen,geen geld teveel hebben en dit graag doen.Voor alle anderen zijn er een heleboel andere mogelijkheden.Dit is er slechts 1.
Door mezelf getest en goed bevonden.
Dus niet van horen zeggen.
8)

En je hebt er zelfs absoluut geen compressor voor nodig!!!


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 12:59 pm 
Offline

Geregistreerd: wo apr 01, 2009 3:16 pm
Berichten: 39
daarnet 2 bouwmarkten en een tuincentrum afgeweest; geen slang, geen holle draadeindes :x

een gemiddelde conversatie met een bouwmarkt-medewerker

q "verkopen jullie transparante flexibele slangen van 10mm?"
a: "volgens mij niet"
q: "en hoe komen we daarachter?"
a: "ja, euh,..dan moet u even rondkijken" :roll:

Zal van de week wel eens gaan kijken bij de car-tall o.i.d.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 1:20 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 10, 2007 8:29 am
Berichten: 479
Woonplaats: Zuidzande
Sorry Thunderbart om dit te horen.
Ik heb de slang van mijn zuurstofapparaat.Maar ik ben dezelfde slang ook tegengekomen in de Euroshop(dit is een soort Gamma,Xenos,Blokker ineen) .Ik woon aan de grens met Belgie en ga daar regelmatig wat kopen.Voornamelijk omdat ze er een ruim assortiment hebben.Nu weet ik dat in NL de Gamma een teleurstellende bedoeling is als je iets specifiek nodig hebt.Dus mss beter de slang bij een bejaardentehuis scoren?(wordt gebruikt bij zuurstof apparaat/inhalator en die slangen worden regelmatig vervangen,dus daar ga je ze zeker vinden.Anders de betere ijzerwarenwinkel.Daar vind je ook de plaatjes,pakking en holle draaddoorvoer buisjes(en anders vind je die zeker in een lampenwinkel: dus niet de Blokker!,maar een winkel waar ze lichtarmaturen verkopen:hebben ze gewoon in stock, gegarandeerd)Maar mocht je er echt niet aan kunnen geraken,stuur ik het wel voor kostprijs naar jou adres.
8)

ps;
Natuurlijk enkel als het forumbeheer hier niets op tegen heeft.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 01, 2009 2:00 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 10, 2007 8:29 am
Berichten: 479
Woonplaats: Zuidzande
Nog even dit;............

..........one picture speaks a thousend words................

Neem van foto 1 even een printje mee wanneer je van plan bent om een slang te scoren in een bejaardentehuis.De kans dat het technisch inzicht van de zorgmedewerker groter is dan wat er in zijn schoeisel zit is een zeldzaamheid.Dus om vragende blikken te voorkomen gewoon een printje meenemen,snappen ze het direct.

Idem voor de draadnippels/draaddoorvoerbuisjes ;scheelt veel vragende gezichten.

Ik heb voor 4 draadnippels incl.8 moertjes bijvb. 1,80€ betaald.
8)


Laatst bijgewerkt door alfred op di jun 02, 2009 4:38 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 02, 2009 12:09 am 
Offline
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 29, 2004 9:49 pm
Berichten: 1519
Woonplaats: Hengelo
Goed bezig!

_________________
Imagination is more important than knowledge (Einstein)
Don't be soo stoopid, Cow! (Chicken)


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 02, 2009 4:34 pm 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 10, 2007 8:29 am
Berichten: 479
Woonplaats: Zuidzande
Thanx guys voor de vele toffe reacties.

Ik zou het ook leuk vinden om hier op het forum wat responsjes te
zien van T'catters die deze rem-ontluchter gebruiken.En horen wat hun
bevindingen zijn.


8)


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 02, 2009 4:40 pm 
Offline

Geregistreerd: ma mei 04, 2009 3:34 pm
Berichten: 263
Woonplaats: Nieuw Vennep
@ Thunderbart

Probeer het anders eens bij een intratuin ofzo bij de vijver of aquarium afdeling.


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 02, 2009 5:53 pm 
Offline

Geregistreerd: wo apr 01, 2009 3:16 pm
Berichten: 39
Vandaag geslaagd voor de draadeindes en de slang,

draadeindes komen van de verlichtingsafdeling van de Horn-bach, de slang van de vijverafdeling.

Ik heb nu een slang van 10mm binnendiameter en 14 mm buitendiameter. Deze gaat wel over de draadeindes heen maar veel te los over de ontluchtingsnippel. Ik vermoed dus dat ik een slang nodig heb met een binnendiameter van 8mm :roll:

Morgen dan maar weer eens rondzoeken voor een wat kleinere slang.

Ik zie trouwens iedereen rechts van het wiel ontluchten c.q. remvloeistof aftappen, moet dit links ook?


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 02, 2009 6:10 pm 
Offline
Dé Botte Boer (en Pien fanaat)
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 30, 2004 12:23 am
Berichten: 14635
Woonplaats: Noord Holland
Thunderbart schreef:
Vandaag geslaagd voor de draadeindes en de slang,

draadeindes komen van de verlichtingsafdeling van de Horn-bach, de slang van de vijverafdeling.

Ik heb nu een slang van 10mm binnendiameter en 14 mm buitendiameter. Deze gaat wel over de draadeindes heen maar veel te los over de ontluchtingsnippel. Ik vermoed dus dat ik een slang nodig heb met een binnendiameter van 8mm :roll:

Morgen dan maar weer eens rondzoeken voor een wat kleinere slang.

Ik zie trouwens iedereen rechts van het wiel ontluchten c.q. remvloeistof aftappen, moet dit links ook?


Uiteraard. ;)

_________________
"If i agree with you, we'd both be wrong."
www.madracing.nl


Omhoog 
 Profiel  
 
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 02, 2009 6:18 pm 
Offline

Geregistreerd: wo apr 01, 2009 3:16 pm
Berichten: 39
Maakt dan de volgorde nog uit? dwv eerst links dan rechts of andersom?


Omhoog 
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » Algemeen » Techniek


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

 
 

 
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron